زیـارت امام حسین ( ع ) درون روایـات
براى زیـارت هیچ امامى، تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی بـه اندازه زیـارت حسین بن على(ع) درون ( كربلا ) تاءكید نشده است.
حتى براى زیـارت رسول خدا(ص) هم آن همـه سفارش و دستور نیست.
گاهى درون روایـات،زیـارت ( كربلا )، از زیـارت ( كعبه ) هم برتر و بالاتر بـه حساب آمده هست و براى زیـارت سیدالشـهدا، پاداشى برابر دهها و صدها حج و عمره بیـان شده است، حتما راز قضیـه را فهمـید.
لحن و بیـانىكه درون احادیث مربوط بـه زیـارت سیدالشـهدا(ع) بـه كار رفته است، بسیـار جدى و آمـیخته با تاءكیدات فراوان است.
ضرورتزیـارت را درون هر حال و همواره مطرح مىكند، آن را براى یك شیعه و پیرو امام، درون حد یك ( فریضه ) مىشمارد، ترك آن را بسیـار ناپسند مىداند و هیچ عذر و بهانـه و خوف و خطر را مانع از آن بـه حساب نمىآورد و به رسمـیت نمىشناسد.
ازانبوه روایـات گوناگون، بـه چند نمونـه اشاره مىكنیم:
امام صادق(ع)در دیدار با یكى از اصحاب برجسته اش بـه نام ( ابان بن تغلب ) ، از وى مىپرسد:اى ابان:
كى بـه زیـارت قبر حسین رفتهاى ؟
ابان - مدتى هست طولانى كه بـه زیـارتش نرفتهام.
امام - سبحانالله...تو از بزرگان و روساى شیعههستىودر عین حال، حسین(ع) را رها كرده و به زیـارتش نمىروى؟...(1) امام باقر(ع) از یكى از شیعیـان پرسید:فاصله مـیان شما و حسین (ع) چه قدر است؟
- بیستو شش فرسخ (یـا:شانزده فرسخ) - آیـا بـه زیـارت قبرش مىروید؟
- نـه!- چهقدر جفا كردید!...(2) زیـارت حسین رفتن، یك تكلیف مكتبى براى شیعه او و پیرو مكتب عاشورا است.
بدون پیوند باآن مرقد و مزار، ( شیعه بودن ) داراى خلل است.این مطلبى هست كه خود ائمـه دین فرمودهاند.امام صادق(ع؟فرمود:
هر كس بـه زیـارتحسین(ع) نرود که تا بمـیرد، درون حالیكه خود را هم شیعه ما بداند، هرگز او شیعه ما نیست.و اگر از اهل بهشت هم باشد، او مـهمان بهشتیـان است:
( من لم یـاءت قبرالحسین(ع) و هم یزعم انـه لنا شیعه حتى یموت، فلیس هولنا بشیعه و ا ن كان من اهل الجنـه فهو ضیفان اهل الجنـه )(3) امام صادق(ع) درون جاى دیگر فرمود:
كسى كهتوانایى زیـارت حسین را داشته باشد ولى زیـارت نكند، نسبت بـه پیـامبر اسلام و ائمـه ( عاق ) شده است.(4) و نیز، آن حضرت فرموده است:
زیـارتحسین بن على(ع)، بر هر كسى كه ( حسین ) را از سوى خداوند، (امام) مىداند لازم و واجب است:
( زیـاره الحسینبن على واجبه على كل من یقر للحسین بالاءمامـه من ا للهعزوجل.)(5) و اینكه:هر كه که تا هنگام مرگ، بـه زیـارت حسین(ع) نرود، دینو ایمانش نقصان دارد.(6) امام باقر(ع) فرموده هست شیعیـان ما را بـه زیـارت قبر حسین بن على دستور بدهید.چرا كه زیـارت او، بر هر مومنى كه بـه ( امامت الهى ) حسین(ع)، اقرار دارد، فریضه است.(7) و در سخنى دیگر فرموده است:شیعیـان ما را دستور دهید که تا حسین(ع) را زیـارت كنند.همانا زیـارت او عمر را زیـاد، رزق را افزون، و بدیـها را دفع مىكند و زیـارت او، بر هر مومـین كه بـه امامت او از سوى خداوند اعتقاد دارد واجب است.(8) گویـا بین اعتقاد بـه امامت و رهبرى، با رفتن بـه زیـارت، ملازمـهاست و زیـارت عمل بـه تعهد و وفاى كامل بـه پیمانى هست كه بین هر امام و پیروان او برقرار است.
پاورقى :1 - كاملالزیـارات، ص 331، سفینـه البحار، ج !ص 565، بحار الانوار، ج (بیروتى) ص7.
2 - كم بینكمو بین الحسین؟قلت:ست و عشرون فرسخا.قال له:او ما تاءتونـه؟قلت:لا قال:ما اجفا كم!...(وسائل الشیعه، ج 10 ص 337 و 338، حدیث 16 و 20، بحار الانوار، ج 98 ص 5).
3 -وسائل الشیعه، ج 10 ص 336، حدیث 11 بحار الاءنوار، ج 98 ص 4.
4 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 333، حدیث 2.
5 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 346 حدیث 5.
6 - ...كان منتقصالدین، منتقص الایمان.(بحار الانوار ، ج 98 (بیروتى) ص 4).
7 - مروا شیعتنابزیـاره قبر الحسین بن ع لى، فان اتیـانـه مفترض على كل مومن یقر للحسین بالامامـه من الله.(كامل الزیـارت، ص 121، بحار الانوار، ج 98 ص 1،3 و 4).
8 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 321، حدیث 8 و ص 345 حدیث 1 و 5.
پاداشـهاى عظیم
آنچه درزیـارت حسین بن على(ع) بسیـار چشمگیر است، ثوابهاى كلان و پاداشـهاى عظیم و محیر العقولى هست كه درون روایـات ائمـه، براى آن بیـان شده است.امام صادق(ع) درون روایتى، براى زیـارت حسین بن على، ثوابى همچون پاداش نبرد درون ركاب پیـامبر و امام عادل بیـان مىكند.(1) درون جاى دیگر، پاداشى همچون اجر شـهیدان ( بدر ) را نوید مىدهد.(2) و در احادیث بسیـارى، ثواب حج و عمره مكرر رابراى آن بر مىشمارد.و درون سخنى، امام صادق(ع) براى كسى كه بـه زیـارت حسین برود، با این خصوصیت كه نسبت بـه حق آن حضرت، معرفت و شناخت داشته باشد ( عارفا بحقه ) پاداش آزاد كردن هزار، و آماده كردن هزار اسب براى مجاهدان راه خدا را بشارت داده است.(3) و با تعبیرات دیگر، پاداشـهایى كمتر و بیشتر نقل شده است.راز آن چیست؟
مىدانیم كه هر عمل،با توجه بـه اینكه درون چه زمانى، درون چه مكانى، و در چه شرایطى و از سوى چه كسى و با چه انگیزه و هدفى و با چه مـیزان رشد و آگاهى و بصیرت، انجام بگیرد، ارزشـهاى متفاوت و تاءثیراتى مختلف پیدا مىكند.
مرحوم علامـه مجلسى،در بیـان رمز این اختلاف پاداشـها و گوناگونى تعبیرها درون ثواب آن، مىگوید:
( ...شایداختلاف این اخبار، درون اندازه ارزش و فضیلت و ثواب زیـارت را توان بر اختلاف اشخاص و عملها، و نیز، كم و زیـادى ترس درون راه زیـارت، یـا دورى و نزدیكى مسافت و ...حمل كرد.زیرا هر عمل نیكى، نسبت بـه اختلاف مراتب اخلاص و شناخت و تقوا و دیگر شرایطى كه موجب كمال یك عمل است، داراى ثواب و ارزشـهاى متفاوت مىشود.علاوه بر اینكه درون بسیـارى از احادیث، ا، طبق درك و شعور و اندازه ایمان و ظرفیت و گنجایش فكرى طرف، سخن مىگفتند...)(4) آنچه مسلم است، ارتكربلا، همـیشـه آزاده نبوده، بلكه همراه با گرفتاریـها و محدودیتهایى بوده هست كه موجب دشوارى زیـارت مىگشته هست (بعدا بـه این بحث خواهیمرسید) ولى ائمـه، براى همـین شرایط هم، تكلیف را ساقط ندانسته و به زیـارت حسین(ع) دستور مىدادند.
به این قطعه از تاریخ، دقت كنید:
یكى از شیعیـان، بهنام حسین، نوه ( ابو حمزه ثمالى )، نقل كرده هست كه:در اواخر دوره بنى امـیه بـه قصد زیـارت حسین بن على، بیرون آمدمولى مخفیـانـه حركت مىكردم که تا اهل شام، نفهمند، که تا اینكه شب فرا رسید و مردم بـه خواب رفتند.شب، از نیمـه گذشته بود كه غسل زیـارت كردم و به سوى قبر سیدالشـهدا عزیمت كردم.
نزدیكیـهاىقبر كه رسیدم، با مردى رو بـه رو شدم، زیبا روى و خوشبو و سفید چهره، كه بـه من گفت:
برگرد، الاننمىتوانى زیـارت كنى.برگشتم.اواخر شب باز رفتم، باز هم آن مرد را دیدم كه گفت:دسترسى پیدا نمىكنى.
گفتم:چرا نتوانتمبه زیـارت فرزند پیـامبر و سالار جوانان بهشت برسم؟من پیـاده از كوفه درون این شب جمعه بـه اینجا آمدهام.مىترسم كه صبح شود و هوا روشن گردد و نیروهاى مسلح بنىامـیه مرا بكشد.گفت:برگرد، فعلا نمىشود...چون حضرت موسى و فرشتگان، هم اكنون بـه زیـارت مشغولند.برگشتم و صبر كردم که تا اینكه سحر د.غسل كردم و نزدیك قبر رفتم و آن مرقد را زیـارت نمودم و نماز صبح را درون آنجا خواندم و از ترس شامـیان، بسرعت از آنجا برگشتم ).(5) آیـا كسى كهدر چنین وضعیت مخفیـانـه، بـه زیـارت قبر مولایش حسین برود و همراه با دلهره و هراس از نگهبانانى كه ماءمور كنترل و ممانعت از زئران تربت كربلا هستند، زیـارت كند، مستحق ثوابى بیشتر نیست؟! ( معاویـه بن وهب ) مىگوید وارد منزل حضرت صادق(ع) شدم.در نماز خانـه منزلش، بـه نماز ایستاده بود، صبر كردم که تا نمازش تمام شد.دیدم بعد از نماز، دست بـه دعابرداشت و براى زائران قبر حسین بن على دعا كرد، آنانكه با انفاق مال و تلاش بدنى بـه زیـارت مىروند، براى پیوند با ائمـه و شاد كردن رسول خدا و پاسخگویى بـه فرمان ا و خشمگین ساختن دشمنان و راضى كردن خداوند.و چنین دعا كرد:
خدایـا، از آنانراضى باش، و خود و خانوادهشان را، شب و روز، نگهدار، و همراهىشان كن و از شر هر جبار سركشى و ستمگر، و از گزند شیـاطین نـهانو آشكار درون امانشان بدار و نیـازهایشان را برآور...خدایـا بـه آنان، بخاطر اینكه از وطن، دور ماندند و ما را بر فرزندان و بستگان خود برگزیدند، بهترین پاداشـها را عطا كن.خدایـا!دشمنان ما، این زائران را بـه خاطر سفر، ملامت كردند ولى این سرزنشـها، هرگز پیروان ما را از این زیـارت، مانع نگشت.آمدند که تا با مخالفان ما مخالفت كرده باشند!خدایـا!آن چهرهها را كه آفتاب درون این راه تغییر داد، رحمت كن، آن صورتهائى را كه بر تربت حسین، قرار گرفت، مورد لطف قرار بده، آن چشمـهایى را كه درون راه ما اشك ریخت، آن دلهایىكه براى ما و تشنگى ما سوخت، آن نالههایى كه براى ما سر داده شد، رحمت كن.
خدایـا!من آن بدنـهاو جانـها را که تا قیـامت، که تا هنگام ورود بـه كوثر درون آن روز تشنگى بزرگ، بـه تو امانت مىسپارم...
امام، همچنان دعا مىخواند و سجده مىكرد.
پس از فراغتاز نماز، گفتم:این دعاهایى را كه از شما شنیدم، اگر درون حق كسى بود كه خدا را نمىشناخت، مىپنداشتم كه هرگز بـه آتش دوزخ نخواهد سوخت بـه خدا قسم، (با این دعاهاى شما؟آرزو كردم كه اى كاش بـه حج نرفته بودم و حسین را زیـارت مىكردم.
امام فرمود:توبه او بسیـار نزدیكى.پس چه چیز مانع از آن مىشود كه بـه زیـارتش بروى؟اى معاویـه بن وهب!مبادا كه این كار را ترك كنى؟
گفتم:نمىپنداشتمكه كار، بـه این ارزش و عظمت مىرسد.(6) همـین معاویـه بن وهب، نقل مىكند كه:
امام صادق(ع)به من فرمود، هرگز زیـارت حسین(ع) را بـه خاطر ترس، رها مكن.هر كس زیـارت آن حضرت را واگذارد و به سبب ترس، زیـارت نكند، حسرت فراوان خواهد دید.اى معاویـه!آیـا دوست ندارى كه خداوند تو را درون مـیان كسانى ببیند كه پیـامبر دعایشان كرده است؟آیـا دوست ندارى كه با فرشتگان همدوش باشى و در قیـامت، بى گناه بـه محشر آیى و جزء كسانى باشى كه با پیـامبر دست مىدهند؟!...(7) رسول خدا ، درون ضمن گفتار مفصلىبه امـیرالمومنین، كه فضیلت زیـارت قبر على و فرزندش حسین و تشویق بـه زیـارت آنان را بیـان مىكند و ثواب اخروى آنرا مىگوید، مىفرماید:
لیكن عدهاى پستو فرومایـه، زائران قبر شما را سرزنش و ملامت مىكنند، آنچنانكه زن بدكاره را ملامت مىكنند، آنان، بدترین افراد امت من مىباشند كه هرگز بـه شفاعتم نرسند و بر حوض كوثر وارد نشوند...)(8) درون سخنى دیگر، پیـامبر اسلام، خطاب بـه حسین، هنگامى كه جاى شمشیر را بر پیكر او مىبوسید، فرمود:
تو و پدرت و برادرت، شـهید خواهید شد.
حسین، مىپرسد:از امت تو، چه كسانى ما را زیـارت خواهند كرد؟
پیـامبر فرمود:مرا،و پدر و برادرت و خودت را، جز كسانى از امت راستین من، زیـارت نمىكند.)(9) درون حدیث هم، زیـارت ائمـه، درون ردیف جهاد با دشمنان بـه حساب آمده است.(10) زیـارت حسین، براى تهیدستان، بـه جاى زیـارت حج محسوب مىشود و خداوند، پاداش حج را بـه آنان مىدهد.(11) یكى از زنانشیعه، بـه نام ( ام سعید احمسیـه ) كه اهل عراق بود و براى زیـارت قبور شـهداى احد، بـه مدینـه مشرف شده بود، درون مدینـه، بـه خدمتكار خود گفت:مركبى براى رفتن بـه مزار شـهدا كرایـه كن.
آنگاه،تصمـیم گرفت که تا آماده شدن مركب، بـه دیدار فرزند پیـامبر، حضرت صادق(ع) برود.
در حالى كه دیداروى با امام درون منزل آن حضرت، طول كشیده و كرایـهچى، معطل گشته بود، خدمتكارش آمد و به ( ام احمسیـه ) گفت:مركب، آماده است.
امام صادق(ع) پرسید:چه مركب؟كجا مىخواهى بروى؟
آن زن،مىگوید:گفتم:سر خاك شـهدا، حضرت صادق(ع) فرمود:تعجب از شما مردم عراق است، براى زیـارت شـهدا، راهى طولانى و سفرى دراز را طىمىكنید ولى ( سیدالشـهدا ) را وا مىگذارید و به زیـارتش نمىروید! گفتم:سید الشـهدا كیست؟
فرمود:حسین بن على.
گفتم:من زنى بیش نیستم.
امام:باشد!... تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی براىكسى مثل تو، مانعى ندارد كه بـه زیـارتش بروى، آنگاه از ثواب عظیم این زیـارت، برایم بیـان فرمود.)(12) درون مورد زیـارت شائقانـهو عاشقانـه كه از یور محبت و شیفتگى انجام گیرد، نیز، احادیثى نقل شده هست كه بـه ذكر دو نمونـه اكتفا مىشود:
امام صادق(ع) فرمود:
روز قیـامت،یك منادى ندا مىدهد:( زائران حسین كجایند؟) جمعى بر مىخیزند.به آنان گفته مىشود:در زیـارت حسین، چه مىخواستید و چه اراده كردید؟
مىگویند:زیـارتما، بخاطر محبت بـه پیـامبر و على و فاطمـه بود.
به آنان گفته مىشود:اینك،این محمد و على و فاطمـه و حسین و حسین! بعد به آنان بپیوندید.شما درون درجات آنان هستید.به پرچم پیـامبر ملحق شوید.
آنگاه،آنان، درون سایـه سار لواى خاصى كه درون دست على بن ابى طالب هست قرار مىگیرند که تا وارد بهشت گردند.(13) محبت، انسان را درون دنیـا بـه این دودمان، پیوند مـیدهد.زیـارت محبت آمـیز هم، درون نـهایت انسان را درون آخرت بـه خاندان رسالت پیوند مـیدهد.آشنایى انسانـها را درون این دنیـا با دستگاهولایت و خاندان پیـامبر عامل جذب بـه این ( عروه الوثقى ) هست كه درون آن دنیـا هم ( حبل المتین ) نجات و سعادت خواهد شد.
از امام صادق(ع) روایت شده هست كه:
خواستار سكونت درون بهشت حتما زیـارت ( مظلوم ) را رها نكند.
مىپرسند:مظلوم كیست؟
مىفرماید:حسین است.هر كس با شوق بـه او و محبت بـه رسول اللهو فاطمـه و على، او را زیـارت كند بر سفرههاى بهشتى مـهمان اهل بیت خواهد بود.(14) تاءكیدى كه امام، روى عنصر ( مظلومـیت ) درون زیـارت سید الشـهدادارد، جاى دقت و تامل هست و انگیزه حمایت از مظلوم و احیـاء یـاد او و سپاس از فداكارى انسانى والا درون برابر ظالمان را بیـان مىكند.
ائمـه، درون صدد تشویقمردم بـه زیـارتند.یعنى ایجاد شوق و رغبت و انگیزه و علاقه،و این اشتیـاق، درون صورتى فراهم مىآید كه آثار یك عمل و نتایج یك اقدام، براى شخص، روشن باشد.
در زیـارت كربلا، چه پاداشى مىتواند بزرگتر از ( بهشت ) باشد؟
و چه انگیزهاىقوىتر از ( مرضى حق ) بودن، و خشنودى رسول خدا را جذب كردن؟و چه نتیجه اى بالاتر از پیوند با اهل بیت، درون دنیـا و آخرت؟
پاورقى :1 - ثواب الاعمال، ص 81.
2 - كامل الزیـارت ، ص 183.
3 - همان، ص 164.
4 - بحار الانوار، ج 98 ص 44.
5- بحار الانوار، ج 98 ص 57 و 59 (دو حدیث است، با اندكى اختلاف درون تعبیرات).
6 - كاملالزیـارات، ص 116، بحار الانوار، ج ص 8 و 52.و سائل الشعیـه، ج 10 ص 320.
7 - كامل الزیـارات، ص 117.
8 - بحار الانوار، ج 97 ص 121.
9 - بحار الانوار، ج 97 ص 119، كامل الزیـارات، ص 70.
10 - بحار الانوار، ج 97 ص 124 .
11 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 360.
12- همان ص 339، بحار الانوار، ج 98 ص 36 و 71 (با اندكى اختلا و تغیییر درون عبارتها).
13 - وسایل الشیعه ج 10 ص 387.
14 - همان.
این همـه تاكید، چرا؟
علاوه بر پاداشزیـادتر و تاءكید بیشتر نسبت بـه زیـارت قبر حسین بن على (ع)، از نظر مناسبتهاى زمانى هم آن فوق العادگى، كاملا محسوس است.
همانگونـهكه شیعیـان آن حضرت، درون هر مناسبت و مجلس و محفلى - حتى مراسم شادى و جشن هم - از حسین یـاد مىكنند و یـاد او رانمك هر مجلس مىدانند، ائمـههم نسبت بـه زیـارت او - از دور یـا نزدیك - اینگونـه اصرار و تاءكید داشتهاند.
درروایـات مربوط بـه زیـارت هم، درون هر فرصت و مناسبتى، درون تمام ایـامو فصول سال، درون همـه حالات سفر و حضر، غم و شادى ، اعیـاد و وفیـات، شبهاى قدر، مبعث، فطر،نیمـه شعبان، غدیر، عاشورا، و ...دستور یـه زیـارت حسین بن على(ع) دادهاند.و بیش از همـه ائمـه و حتى رسول خدا، بـه زیـارت سیدالشـهدا تاكید شده است.
اینـهابراى چیست؟مىتوان گفت براى این هست كه، عاشوراى حسین و حادثه كربلا، ( سمبل ) است.
همچنانكه مخالفتو دشمنى دشمنان هم، بیش او همـه، با نام و یـاد و مزار مظلوم كربلا بوده هست چرا كه كربلا درون نظرشان سمبل مقاومت بوده است.
البته بایدبه تاریخ نگاه كرد، که تا هم عمق تاءثیر عاشورا را درون سرنوشت اسلامو مسلمـین دریـافت، و هم مـیزان خصومت دشمنان را با این (مزار) و ( تربت )، شناخت.تبلور درخشان خط ائمـه، درون حركت عاشورا بود و كینـه توزى شدید دشمنان حق و اهل بیت هم، درون مخالفت با آن حضرت، و اثرات شـهادتش انجام مىگرفت.حتى سالها بعد از نابودى امویـان هم، بخش عظیمى از جامعه، همچنان دچار ضایعات و عوارض و آثار سوء تبلیغاتو تعلیمات مسمومى بود كه درون آن دوره خفقان و در آن ( هزار ماه سیـاه ) ایجاد شده بود.
تشویق موكدبه زیـارت كربلا، درون جهت خنثى كردن و محو نمودن هر چه بیشتر آن ضایعات و سموم بود.
كربلا، از یك سو،سمبل مظلومـیت آن پیشوایـان عدل بود، و از سویى، مظهر دفاع بزرگ آل على و عترت پیـامبر، از اسلام و قرآن، حتى بـه قیمت جانـهاى عزیز و گرانقدرو قتل عامـهاى شگفت و هولناك.
توجه و روىآوردن بـه مزار سید الشـهدا، درون واقع تكرار و یـادآورى همـه روزهو همواره حق و مظلومـیت و تكلیف و تعهد بود، که تا دلها بـه آن جهت و آن سو، تمایل پیدا كند و امت اسلام، ( كربلایى ) شود و فكر و ذكر و نشست و برخاست و آغاز و انجام شیعه، همواره ( حسینى ) گردد.
خداونداگر براى زیـارت كربلاى حسین، پاداش هزار حج و عمره مىدهد، چون حج هم بـه بركت عاشورا باقى مانده است.حج را هم حسین زنده كرد.حیـات اسلام درون سایـه خون پاك شـهیدان كربلا بود.اگر نامى و سخنى از پیـامبر و كعبه و قبله و وى و دین و قرآن مانده است، بـه بركت وجود حسین و خون و شـهادت اوست.
اسلام، مدیونسید الشـهداء است.از اینجاست كه مىگوییم:كربلا، همـه چیز ماست، چون اساس دین را حفظ كرد.
مگر نـه اینكهامویـان، كمر بـه هدم اسلام بسته بودند؟! مگر نـه اینكه برنامـههاى ضد اسلام رجعت طلبان، درون راستاى ارزشـهاى جاهلى، یكى بعد از دیگرى احیـا مىشد؟مگر نـه اینكه آل امـیه، اسلام را بـه بازیچه گرفته بودند و خلافت اسلام را همچون توپى مـیان خود دست بـه دست مىگرداند؟! مگر نـه اینكه حسین بن على فرمود:
در شرایطى كهامت اسلامى بـه والى و زمامدار ناپاك و نالایقى همچون ( یزید ) گرفتار شده است، ( فعلى الاسلام السلام ) حتما با اسلام خداحافظى كرد و با دین، بدرود گفت؟! بنابر این، حركت عاشورا، پیش از آنكه یك نـهضت شیعى و در جهت احیـاى حق آل محمد باشد، یك حركت اسلامى و براى نجات دین خدا بود، كه درون آستانـه زوال و نیستى قرار داشت.
پس كربلا، تنـها مربوطبه شیعیـان نیست، بلكه قبله گاه همـه مسلمـین است، چرا كه فسق علنى یزید و بدعتها و تحریفها و ستمـها و اسلام زدایىهاى بنىامـیه،ازنظر اهل سنت هم مطرود و محكوم هست و ایستادن درون مقابل آن رجعت فاحش یك عمل ارزشمند!... تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی سخن خود حسین، این بود كه اگر استوارى و استقامت دین جدم با مرگ من است، پس:اى تیغها بیـاییدفر فرق من فرود...ان كان دین محمد لا یستقم الا بقتلى یـا سیوف خذینى.
آن همـه تاءكید،براى آن هست كه حسین، اسلام را زنده كرد و خون او، بقاء دین را بیمـه نمود.و .... پیـامبر، درون وجود حسین، تداوم یـافت.
حدیث معروف:
( حسینمنى و انا من حسین ) شاید یكى از معانىاش این باشد كه همچنانكه حسین از من است، من هم از حسینم، یعنى اگر نام من و دینم و كتاب آسمانىام، حیـات وابدیت یـافته است.به بركت حسین هست و من نیز از حسینم.
پس، چونكربلاى حسین، مظهر و سمبل و اسوه است، مزار او نیز چنین هست و زیـارت قبرش هم، بیش از همـه مورد سفارش پیشوایـان دین است.
با استفاده از كتاب :كربلا كعبه دلها - اثر:جواد محدثى.
aviny.com
نوع مطلب : حدیث، ماجراهای جالب و نکته های اخلاقی و آموزنده، در باب اهل بیت، امام حسین(ع)، ماه محرم، قیـام حسینی(ع) و عاشورا و حوادث پیرامونی آن، تزکیـه نفس، ولایت و امامت، پاسخ بـه شبهات، تاریخ اسلام، حضرت رقیـه(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، تولی و تبری، تربت کربلا و معجزات امام حسین، حضرت زینب سلام الله علیـها، اربعین،
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
[اسرار حق - مطالب قیـام حسینی(ع) و عاشورا و حوادث پیرامونی آن تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 17 Nov 2018 20:49:00 +0000