زیـارت امام حسین ( ع ) درون روایـات

براى زیـارت‏ هیچ امامى، تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی بـه اندازه زیـارت حسین بن على(ع) درون ( كربلا ) تاءكید نشده است.

حتى براى زیـارت رسول خدا(ص) هم آن همـه سفارش و دستور نیست.

گاهى درون روایـات،زیـارت ( كربلا )، از زیـارت ( كعبه ) هم برتر و بالاتر بـه حساب آمده هست و براى زیـارت سیدالشـهدا، پاداشى برابر دهها و صدها حج و عمره بیـان شده است، حتما راز قضیـه را فهمـید.

لحن و بیـانى‏كه درون احادیث مربوط بـه زیـارت سیدالشـهدا(ع) بـه كار رفته است، بسیـار جدى و آمـیخته با تاءكیدات فراوان است.

ضرورت‏زیـارت را درون هر حال و همواره مطرح مى‏كند، آن را براى یك شیعه و پیرو امام، درون حد یك ( فریضه ) مى‏شمارد، ترك آن را بسیـار ناپسند مى‏داند و هیچ عذر و بهانـه و خوف و خطر را مانع از آن بـه حساب نمى‏آورد و به رسمـیت نمى‏شناسد.

ازانبوه روایـات گوناگون، بـه چند نمونـه اشاره مى‏كنیم:

امام صادق(ع)در دیدار با یكى از اصحاب برجسته اش بـه نام ( ابان بن تغلب ) ، از وى مى‏پرسد:اى ابان:

كى بـه زیـارت قبر حسین رفته‏اى ؟

ابان - مدتى هست طولانى كه بـه زیـارتش نرفته‏ام.

امام - سبحان‏الله...تو از بزرگان و روساى شیعه‏هستى‏ودر عین حال، حسین(ع) را رها كرده و به زیـارتش نمى‏روى؟...(1) امام باقر(ع) از یكى از شیعیـان پرسید:فاصله مـیان شما و حسین (ع) چه قدر است؟

- بیست‏و شش فرسخ (یـا:شانزده فرسخ) - آیـا بـه زیـارت قبرش مى‏روید؟

- نـه!- چه‏قدر جفا كردید!...(2) زیـارت حسین رفتن، یك تكلیف مكتبى براى شیعه او و پیرو مكتب عاشورا است.

بدون پیوند باآن مرقد و مزار، ( شیعه بودن ) داراى خلل است.این مطلبى هست كه خود ائمـه دین فرموده‏اند.امام صادق(ع؟فرمود:

هر كس بـه زیـارت‏حسین(ع) نرود که تا بمـیرد، درون حالیكه خود را هم شیعه ما بداند، هرگز او شیعه ما نیست.و اگر از اهل بهشت هم باشد، او مـهمان بهشتیـان است:

( من لم یـاءت قبرالحسین(ع) و هم یزعم انـه لنا شیعه حتى یموت، فلیس هولنا بشیعه و ا ن كان من اهل الجنـه فهو ضیفان اهل الجنـه )(3) امام صادق(ع) درون جاى دیگر فرمود:

كسى كه‏توانایى زیـارت حسین را داشته باشد ولى زیـارت نكند، نسبت بـه پیـامبر اسلام و ائمـه ( عاق ) شده است.(4) و نیز، آن حضرت فرموده است:

زیـارت‏حسین بن على(ع)، بر هر كسى كه ( حسین ) را از سوى خداوند، (امام) مى‏داند لازم و واجب است:

( زیـاره الحسین‏بن على واجبه على كل من یقر للحسین بالاءمامـه من ا لله‏عزوجل.)(5) و اینكه:هر كه که تا هنگام مرگ، بـه زیـارت حسین(ع) نرود، دین‏و ایمانش نقصان دارد.(6) امام باقر(ع) فرموده هست شیعیـان ما را بـه زیـارت قبر حسین بن على دستور بدهید.چرا كه زیـارت او، بر هر مومنى كه بـه ( امامت الهى ) حسین(ع)، اقرار دارد، فریضه است.(7) و در سخنى دیگر فرموده است:شیعیـان ما را دستور دهید که تا حسین(ع) را زیـارت كنند.همانا زیـارت او عمر را زیـاد، رزق را افزون، و بدیـها را دفع مى‏كند و زیـارت او، بر هر مومـین كه بـه امامت او از سوى خداوند اعتقاد دارد واجب است.(8) گویـا بین اعتقاد بـه امامت و رهبرى، با رفتن بـه زیـارت، ملازمـه‏است و زیـارت عمل بـه تعهد و وفاى كامل بـه پیمانى هست كه بین هر امام و پیروان او برقرار است.

پاورقى :

1 - كامل‏الزیـارات، ص 331، سفینـه البحار، ج !ص 565، بحار الانوار، ج (بیروتى) ص‏7.

2 - كم بینكم‏و بین الحسین؟قلت:ست و عشرون فرسخا.قال له:او ما تاءتونـه؟قلت:لا قال:ما اجفا كم!...(وسائل الشیعه، ج 10 ص 337 و 338، حدیث 16 و 20، بحار الانوار، ج 98 ص 5).

3 -وسائل الشیعه، ج 10 ص 336، حدیث 11 بحار الاءنوار، ج 98 ص 4.

4 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 333، حدیث 2.

5 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 346 حدیث 5.

6 - ...كان منتقص‏الدین، منتقص الایمان.(بحار الانوار ، ج 98 (بیروتى) ص 4).

7 - مروا شیعتنابزیـاره قبر الحسین بن ع لى، فان اتیـانـه مفترض على كل مومن یقر للحسین بالامامـه من الله.(كامل الزیـارت، ص 121، بحار الانوار، ج 98 ص 1،3 و 4).

8 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 321، حدیث 8 و ص 345 حدیث 1 و 5.

 

پاداشـهاى عظیم

آنچه درزیـارت حسین بن على(ع) بسیـار چشمگیر است، ثوابهاى كلان و پاداشـهاى عظیم و محیر العقولى هست كه درون روایـات ائمـه، براى آن بیـان شده است.امام صادق(ع) درون روایتى، براى زیـارت حسین بن على، ثوابى همچون پاداش نبرد درون ركاب پیـامبر و امام عادل بیـان مى‏كند.(1) درون جاى دیگر، پاداشى همچون اجر شـهیدان ( بدر ) را نوید مى‏دهد.(2) و در احادیث بسیـارى، ثواب حج و عمره مكرر رابراى آن بر مى‏شمارد.و درون سخنى، امام صادق(ع) براى كسى كه بـه زیـارت حسین برود، با این خصوصیت كه نسبت بـه حق آن حضرت، معرفت و شناخت داشته باشد ( عارفا بحقه ) پاداش آزاد كردن هزار، و آماده كردن هزار اسب براى مجاهدان راه خدا را بشارت داده است.(3) و با تعبیرات دیگر، پاداشـهایى كمتر و بیشتر نقل شده است.راز آن چیست؟

مى‏دانیم كه هر عمل،با توجه بـه اینكه درون چه زمانى، درون چه مكانى، و در چه شرایطى و از سوى چه كسى و با چه انگیزه و هدفى و با چه مـیزان رشد و آگاهى و بصیرت، انجام بگیرد، ارزشـهاى متفاوت و تاءثیراتى مختلف پیدا مى‏كند.

مرحوم علامـه مجلسى،در بیـان رمز این اختلاف پاداشـها و گوناگونى تعبیرها درون ثواب آن، مى‏گوید:

( ...شایداختلاف این اخبار، درون اندازه ارزش و فضیلت و ثواب زیـارت را توان بر اختلاف اشخاص و عملها، و نیز، كم و زیـادى ترس درون راه زیـارت، یـا دورى و نزدیكى مسافت و ...حمل كرد.زیرا هر عمل نیكى، نسبت بـه اختلاف مراتب اخلاص و شناخت و تقوا و دیگر شرایطى كه موجب كمال یك عمل است، داراى ثواب و ارزشـهاى متفاوت مى‏شود.علاوه بر اینكه درون بسیـارى از احادیث، ا، طبق درك و شعور و اندازه ایمان و ظرفیت و گنجایش فكرى طرف، سخن مى‏گفتند...)(4) آنچه مسلم است، ارت‏كربلا، همـیشـه آزاده نبوده، بلكه همراه با گرفتاریـها و محدودیتهایى بوده هست كه موجب دشوارى زیـارت مى‏گشته هست (بعدا بـه این بحث خواهیم‏رسید) ولى ائمـه، براى همـین شرایط هم، تكلیف را ساقط ندانسته و به زیـارت حسین(ع) دستور مى‏دادند.

به این قطعه از تاریخ، دقت كنید:

یكى از شیعیـان، به‏نام حسین، نوه ( ابو حمزه ثمالى )، نقل كرده هست كه:در اواخر دوره بنى امـیه بـه قصد زیـارت حسین بن على، بیرون آمدم‏ولى مخفیـانـه حركت مى‏كردم که تا اهل شام، نفهمند، که تا اینكه شب فرا رسید و مردم بـه خواب رفتند.شب، از نیمـه گذشته بود كه غسل زیـارت كردم و به سوى قبر سیدالشـهدا عزیمت كردم.

نزدیكیـهاى‏قبر كه رسیدم، با مردى رو بـه رو شدم، زیبا روى و خوشبو و سفید چهره، كه بـه من گفت:

برگرد، الان‏نمى‏توانى زیـارت كنى.برگشتم.اواخر شب باز رفتم، باز هم آن مرد را دیدم كه گفت:دسترسى پیدا نمى‏كنى.

گفتم:چرا نتوانتم‏به زیـارت فرزند پیـامبر و سالار جوانان بهشت برسم؟من پیـاده از كوفه درون این شب جمعه بـه اینجا آمده‏ام.مى‏ترسم كه صبح شود و هوا روشن گردد و نیروهاى مسلح بنى‏امـیه مرا بكشد.گفت:برگرد، فعلا نمى‏شود...چون حضرت موسى و فرشتگان، هم اكنون بـه زیـارت مشغولند.برگشتم و صبر كردم که تا اینكه سحر د.غسل كردم و نزدیك قبر رفتم و آن مرقد را زیـارت نمودم و نماز صبح را درون آنجا خواندم و از ترس شامـیان، بسرعت از آنجا برگشتم ).(5) آیـا كسى كه‏در چنین وضعیت مخفیـانـه، بـه زیـارت قبر مولایش حسین برود و همراه با دلهره و هراس از نگهبانانى كه ماءمور كنترل و ممانعت از زئران تربت كربلا هستند، زیـارت كند، مستحق ثوابى بیشتر نیست؟! ( معاویـه بن وهب ) مى‏گوید وارد منزل حضرت صادق(ع) شدم.در نماز خانـه منزلش، بـه نماز ایستاده بود، صبر كردم که تا نمازش تمام شد.دیدم بعد از نماز، دست بـه دعابرداشت و براى زائران قبر حسین بن على دعا كرد، آنانكه با انفاق مال و تلاش بدنى بـه زیـارت مى‏روند، براى پیوند با ائمـه و شاد كردن رسول خدا و پاسخگویى بـه فرمان ا و خشمگین ساختن دشمنان و راضى كردن خداوند.و چنین دعا كرد:

خدایـا، از آنان‏راضى باش، و خود و خانواده‏شان را، شب و روز، نگهدار، و همراهى‏شان كن و از شر هر جبار سركشى و ستمگر، و از گزند شیـاطین نـهان‏و آشكار درون امانشان بدار و نیـازهایشان را برآور...خدایـا بـه آنان، بخاطر اینكه از وطن، دور ماندند و ما را بر فرزندان و بستگان خود برگزیدند، بهترین پاداشـها را عطا كن.خدایـا!دشمنان ما، این زائران را بـه خاطر سفر، ملامت كردند ولى این سرزنشـها، هرگز پیروان ما را از این زیـارت، مانع نگشت.آمدند که تا با مخالفان ما مخالفت كرده باشند!خدایـا!آن چهره‏ها را كه آفتاب درون این راه تغییر داد، رحمت كن، آن صورتهائى را كه بر تربت حسین، قرار گرفت، مورد لطف قرار بده، آن چشمـهایى را كه درون راه ما اشك ریخت، آن دلهایى‏كه براى ما و تشنگى ما سوخت، آن ناله‏هایى كه براى ما سر داده شد، رحمت كن.

خدایـا!من آن بدنـهاو جانـها را که تا قیـامت، که تا هنگام ورود بـه كوثر درون آن روز تشنگى بزرگ، بـه تو امانت مى‏سپارم...

امام، همچنان دعا مى‏خواند و سجده مى‏كرد.

پس از فراغت‏از نماز، گفتم:این دعاهایى را كه از شما شنیدم، اگر درون حق كسى بود كه خدا را نمى‏شناخت، مى‏پنداشتم كه هرگز بـه آتش دوزخ نخواهد سوخت بـه خدا قسم، (با این دعاهاى شما؟آرزو كردم كه اى كاش بـه حج نرفته بودم و حسین را زیـارت مى‏كردم.

امام فرمود:توبه او بسیـار نزدیكى.پس چه چیز مانع از آن مى‏شود كه بـه زیـارتش بروى؟اى معاویـه بن وهب!مبادا كه این كار را ترك كنى؟

گفتم:نمى‏پنداشتم‏كه كار، بـه این ارزش و عظمت مى‏رسد.(6) همـین معاویـه بن وهب، نقل مى‏كند كه:

امام صادق(ع)به من فرمود، هرگز زیـارت حسین(ع) را بـه خاطر ترس، رها مكن.هر كس زیـارت آن حضرت را واگذارد و به سبب ترس، زیـارت نكند، حسرت فراوان خواهد دید.اى معاویـه!آیـا دوست ندارى كه خداوند تو را درون مـیان كسانى ببیند كه پیـامبر دعایشان كرده است؟آیـا دوست ندارى كه با فرشتگان همدوش باشى و در قیـامت، بى گناه بـه محشر آیى و جزء كسانى باشى كه با پیـامبر دست مى‏دهند؟!...(7) رسول خدا ، درون ضمن گفتار مفصلى‏به امـیرالمومنین، كه فضیلت زیـارت قبر على و فرزندش حسین و تشویق بـه زیـارت آنان را بیـان مى‏كند و ثواب اخروى آنرا مى‏گوید، مى‏فرماید:

لیكن عده‏اى پست‏و فرومایـه، زائران قبر شما را سرزنش و ملامت مى‏كنند، آنچنانكه زن بدكاره را ملامت مى‏كنند، آنان، بدترین افراد امت من مى‏باشند كه هرگز بـه شفاعتم نرسند و بر حوض كوثر وارد نشوند...)(8) درون سخنى دیگر، پیـامبر اسلام، خطاب بـه حسین، هنگامى كه جاى شمشیر را بر پیكر او مى‏بوسید، فرمود:

تو و پدرت و برادرت، شـهید خواهید شد.

حسین، مى‏پرسد:از امت تو، چه كسانى ما را زیـارت خواهند كرد؟

پیـامبر فرمود:مرا،و پدر و برادرت و خودت را، جز كسانى از امت راستین من، زیـارت نمى‏كند.)(9) درون حدیث هم، زیـارت ائمـه، درون ردیف جهاد با دشمنان بـه حساب آمده است.(10) زیـارت حسین، براى تهیدستان، بـه جاى زیـارت حج محسوب مى‏شود و خداوند، پاداش حج را بـه آنان مى‏دهد.(11) یكى از زنان‏شیعه، بـه نام ( ام سعید احمسیـه ) كه اهل عراق بود و براى زیـارت قبور شـهداى احد، بـه مدینـه مشرف شده بود، درون مدینـه، بـه خدمتكار خود گفت:مركبى براى رفتن بـه مزار شـهدا كرایـه كن.

آنگاه،تصمـیم گرفت که تا آماده شدن مركب، بـه دیدار فرزند پیـامبر، حضرت صادق(ع) برود.

در حالى كه دیداروى با امام درون منزل آن حضرت، طول كشیده و كرایـه‏چى، معطل گشته بود، خدمتكارش آمد و به ( ام احمسیـه ) گفت:مركب، آماده است.

امام صادق(ع) پرسید:چه مركب؟كجا مى‏خواهى بروى؟

آن زن،مى‏گوید:گفتم:سر خاك شـهدا، حضرت صادق(ع) فرمود:تعجب از شما مردم عراق است، براى زیـارت شـهدا، راهى طولانى و سفرى دراز را طى‏مى‏كنید ولى ( سیدالشـهدا ) را وا مى‏گذارید و به زیـارتش نمى‏روید! گفتم:سید الشـهدا كیست؟

فرمود:حسین بن على.

گفتم:من زنى بیش نیستم.

امام:باشد!... تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی براى‏كسى مثل تو، مانعى ندارد كه بـه زیـارتش بروى، آنگاه از ثواب عظیم این زیـارت، برایم بیـان فرمود.)(12) درون مورد زیـارت شائقانـه‏و عاشقانـه كه از یور محبت و شیفتگى انجام گیرد، نیز، احادیثى نقل شده هست كه بـه ذكر دو نمونـه اكتفا مى‏شود:

امام صادق(ع) فرمود:

روز قیـامت،یك منادى ندا مى‏دهد:( زائران حسین كجایند؟) جمعى بر مى‏خیزند.به آنان گفته مى‏شود:در زیـارت حسین، چه مى‏خواستید و چه اراده كردید؟

مى‏گویند:زیـارت‏ما، بخاطر محبت بـه پیـامبر و على و فاطمـه بود.

به آنان گفته مى‏شود:اینك،این محمد و على و فاطمـه و حسین و حسین! بعد به آنان بپیوندید.شما درون درجات آنان هستید.به پرچم پیـامبر ملحق شوید.

آنگاه،آنان، درون سایـه سار لواى خاصى كه درون دست على بن ابى طالب هست قرار مى‏گیرند که تا وارد بهشت گردند.(13) محبت، انسان را درون دنیـا بـه این دودمان، پیوند مـیدهد.زیـارت محبت آمـیز هم، درون نـهایت انسان را درون آخرت بـه خاندان رسالت پیوند مـیدهد.آشنایى انسانـها را درون این دنیـا با دستگاه‏ولایت و خاندان پیـامبر عامل جذب بـه این ( عروه الوثقى ) هست كه درون آن دنیـا هم ( حبل المتین ) نجات و سعادت خواهد شد.

از امام صادق(ع) روایت شده هست كه:

خواستار سكونت درون بهشت حتما زیـارت ( مظلوم ) را رها نكند.

مى‏پرسند:مظلوم كیست؟

مى‏فرماید:حسین است.هر كس با شوق بـه او و محبت بـه رسول الله‏و فاطمـه و على، او را زیـارت كند بر سفره‏هاى بهشتى مـهمان اهل بیت خواهد بود.(14) تاءكیدى كه امام، روى عنصر ( مظلومـیت ) درون زیـارت سید الشـهدادارد، جاى دقت و تامل هست و انگیزه حمایت از مظلوم و احیـاء یـاد او و سپاس از فداكارى انسانى والا درون برابر ظالمان را بیـان مى‏كند.

ائمـه، درون صدد تشویق‏مردم بـه زیـارتند.یعنى ایجاد شوق و رغبت و انگیزه و علاقه،و این اشتیـاق، درون صورتى فراهم مى‏آید كه آثار یك عمل و نتایج یك اقدام، براى شخص، روشن باشد.

در زیـارت كربلا، چه پاداشى مى‏تواند بزرگتر از ( بهشت ) باشد؟

و چه انگیزه‏اى‏قوى‏تر از ( مرضى حق ) بودن، و خشنودى رسول خدا را جذب كردن؟و چه نتیجه اى بالاتر از پیوند با اهل بیت، درون دنیـا و آخرت؟

پاورقى :

1 - ثواب الاعمال، ص 81.

2 - كامل الزیـارت ، ص 183.

3 - همان، ص 164.

4 - بحار الانوار، ج 98 ص 44.

5- بحار الانوار، ج 98 ص 57 و 59 (دو حدیث است، با اندكى اختلاف درون تعبیرات).

6 - كامل‏الزیـارات، ص 116، بحار الانوار، ج ص 8 و 52.و سائل الشعیـه، ج 10 ص 320.

7 - كامل الزیـارات، ص 117.

8 - بحار الانوار، ج 97 ص 121.

9 - بحار الانوار، ج 97 ص 119، كامل الزیـارات، ص 70.

10 - بحار الانوار، ج 97 ص 124 .

11 - وسائل الشیعه، ج 10 ص 360.

12- همان ص 339، بحار الانوار، ج 98 ص 36 و 71 (با اندكى اختلا و تغیییر درون عبارتها).

13 - وسایل الشیعه ج 10 ص 387.

14 - همان.

 

این همـه تاكید، چرا؟

علاوه بر پاداش‏زیـادتر و تاءكید بیشتر نسبت بـه زیـارت قبر حسین بن على (ع)، از نظر مناسبتهاى زمانى هم آن فوق العادگى، كاملا محسوس است.

همانگونـه‏كه شیعیـان آن حضرت، درون هر مناسبت و مجلس و محفلى - حتى مراسم شادى و جشن هم - از حسین یـاد مى‏كنند و یـاد او رانمك هر مجلس مى‏دانند، ائمـه‏هم نسبت بـه زیـارت او - از دور یـا نزدیك - اینگونـه اصرار و تاءكید داشته‏اند.

درروایـات مربوط بـه زیـارت هم، درون هر فرصت و مناسبتى، درون تمام ایـام‏و فصول سال، درون همـه حالات سفر و حضر، غم و شادى ، اعیـاد و وفیـات، شبهاى قدر، مبعث، فطر،نیمـه شعبان، غدیر، عاشورا، و ...دستور یـه زیـارت حسین بن على(ع) داده‏اند.و بیش از همـه ائمـه و حتى رسول خدا، بـه زیـارت سیدالشـهدا تاكید شده است.

اینـهابراى چیست؟مى‏توان گفت براى این هست كه، عاشوراى حسین و حادثه كربلا، ( سمبل ) است.

همچنانكه مخالفت‏و دشمنى دشمنان هم، بیش او همـه، با نام و یـاد و مزار مظلوم كربلا بوده هست چرا كه كربلا درون نظرشان سمبل مقاومت بوده است.

البته بایدبه تاریخ نگاه كرد، که تا هم عمق تاءثیر عاشورا را درون سرنوشت اسلام‏و مسلمـین دریـافت، و هم مـیزان خصومت دشمنان را با این (مزار) و ( تربت )، شناخت.تبلور درخشان خط ائمـه، درون حركت عاشورا بود و كینـه توزى شدید دشمنان حق و اهل بیت هم، درون مخالفت با آن حضرت، و اثرات شـهادتش انجام مى‏گرفت.حتى سالها بعد از نابودى امویـان هم، بخش عظیمى از جامعه، همچنان دچار ضایعات و عوارض و آثار سوء تبلیغات‏و تعلیمات مسمومى بود كه درون آن دوره خفقان و در آن ( هزار ماه سیـاه ) ایجاد شده بود.

تشویق موكدبه زیـارت كربلا، درون جهت خنثى كردن و محو نمودن هر چه بیشتر آن ضایعات و سموم بود.

كربلا، از یك سو،سمبل مظلومـیت آن پیشوایـان عدل بود، و از سویى، مظهر دفاع بزرگ آل على و عترت پیـامبر، از اسلام و قرآن، حتى بـه قیمت جانـهاى عزیز و گرانقدرو قتل عامـهاى شگفت و هولناك.

توجه و روى‏آوردن بـه مزار سید الشـهدا، درون واقع تكرار و یـادآورى همـه روزه‏و همواره حق و مظلومـیت و تكلیف و تعهد بود، که تا دلها بـه آن جهت و آن سو، تمایل پیدا كند و امت اسلام، ( كربلایى ) شود و فكر و ذكر و نشست و برخاست و آغاز و انجام شیعه، همواره ( حسینى ) گردد.

خداونداگر براى زیـارت كربلاى حسین، پاداش هزار حج و عمره مى‏دهد، چون حج هم بـه بركت عاشورا باقى مانده است.حج را هم حسین زنده كرد.حیـات اسلام درون سایـه خون پاك شـهیدان كربلا بود.اگر نامى و سخنى از پیـامبر و كعبه و قبله و وى و دین و قرآن مانده است، بـه بركت وجود حسین و خون و شـهادت اوست.

اسلام، مدیون‏سید الشـهداء است.از اینجاست كه مى‏گوییم:كربلا، همـه چیز ماست، چون اساس دین را حفظ كرد.

مگر نـه اینكه‏امویـان، كمر بـه هدم اسلام بسته بودند؟! مگر نـه اینكه برنامـه‏هاى ضد اسلام رجعت طلبان، درون راستاى ارزشـهاى جاهلى، یكى بعد از دیگرى احیـا مى‏شد؟مگر نـه اینكه آل امـیه، اسلام را بـه بازیچه گرفته بودند و خلافت اسلام را همچون توپى مـیان خود دست بـه دست مى‏گرداند؟! مگر نـه اینكه حسین بن على فرمود:

در شرایطى كه‏امت اسلامى بـه والى و زمامدار ناپاك و نالایقى همچون ( یزید ) گرفتار شده است، ( فعلى الاسلام السلام ) حتما با اسلام خداحافظى كرد و با دین، بدرود گفت؟! بنابر این، حركت عاشورا، پیش از آنكه یك نـهضت شیعى و در جهت احیـاى حق آل محمد باشد، یك حركت اسلامى و براى نجات دین خدا بود، كه درون آستانـه زوال و نیستى قرار داشت.

پس كربلا، تنـها مربوط‏به شیعیـان نیست، بلكه قبله گاه همـه مسلمـین است، چرا كه فسق علنى یزید و بدعتها و تحریفها و ستمـها و اسلام زدایى‏هاى بنى‏امـیه،ازنظر اهل سنت هم مطرود و محكوم هست و ایستادن درون مقابل آن رجعت فاحش یك عمل ارزشمند!... تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی سخن خود حسین، این بود كه اگر استوارى و استقامت دین جدم با مرگ من است، پس:اى تیغها بیـاییدفر فرق من فرود...ان كان دین محمد لا یستقم الا بقتلى یـا سیوف خذینى.

آن همـه تاءكید،براى آن هست كه حسین، اسلام را زنده كرد و خون او، بقاء دین را بیمـه نمود.و .... پیـامبر، درون وجود حسین، تداوم یـافت.

حدیث معروف:

( حسین‏منى و انا من حسین ) شاید یكى از معانى‏اش این باشد كه همچنانكه حسین از من است، من هم از حسینم، یعنى اگر نام من و دینم و كتاب آسمانى‏ام، حیـات وابدیت یـافته است.به بركت حسین هست و من نیز از حسینم.

پس، چون‏كربلاى حسین، مظهر و سمبل و اسوه است، مزار او نیز چنین هست و زیـارت قبرش هم، بیش از همـه مورد سفارش پیشوایـان دین است.

 

با استفاده از كتاب :كربلا كعبه دلها - اثر:جواد محدثى.

aviny.com

نوع مطلب : حدیث، ماجراهای جالب و نکته های اخلاقی و آموزنده، در باب اهل بیت، امام حسین(ع)، ماه محرم، قیـام حسینی(ع) و عاشورا و حوادث پیرامونی آن، تزکیـه نفس، ولایت و امامت، پاسخ بـه شبهات، تاریخ اسلام، حضرت رقیـه(س)، حضرت ابوالفضل(ع)، تولی و تبری، تربت کربلا و معجزات امام حسین، حضرت زینب سلام الله علیـها، اربعین، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

: تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی




[اسرار حق - مطالب قیـام حسینی(ع) و عاشورا و حوادث پیرامونی آن تفحص شهدا مداحی این دل تنگم غصه ها دارد قدیمی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 17 Nov 2018 20:49:00 +0000